Ei polttomoottorin pärinää, ei pakokaasuja. Sähkömoottorikelkka halkoo hankia liki äänettömästi ja täysin hajuttomasti.
– Jopa helpompi kuin tavallinen moottorikelkka, vastaa Ari Karjalainen, Euroopan ja ilmeisesti koko maailman ainoan sähkömoottorikelkkavalmistajan, rovaniemeläisen Aurora Powertrains Oy:n toimitusjohtaja.
Siis virta päälle. Kaasukahvaa kääntämällä kelkka lähtee rauhallisesti liikkeelle. Kierroksia ei tarvita paljon, eikä laite nykäise kuten polttomoottorikelkka.
– Safareillemme on joskus osallistunut arkojakin kuskeja, ja aina he ovat yllättyneet sähkökelkan vaivattomuudesta, Karjalainen kertoo.
Aurora Powertrains Oy:n eSled-sähkökelkan voi ohjelmoida aloittelijalle sopivaksi rajoittamalla huippunopeuden esimerkiksi lukemaan 40 km/h. Toisaalta urheilullinen eteneminen täysin rinnoin onnistuu sekin, sillä kelkan huippunopeus on 100 km/h.
Akkujen takia olettaisi, että sähkömoottorikelkka on painava – aivan kuten sähköautot ovat reilusti raskaampia kuin polttomoottoriautot. Mutta ei.
Sähkökelkka painaa noin 270 kiloa – aika tarkkaan saman kuin vastaavan kokoinen polttomoottorikelkka ajokunnossa eli tankattuna. Tämän vuoksi sähkökelkkaa ei ole sen vaikeampi hallita maastossa kuin perinteistä kelkkaa.
Lisäksi eSledistä on onnistuttu tekemään tasapainoinen. Akusto ja sähkömoottoripaketti on sijoitettu niin, että kelkka on vain hitusen keulapainoisempi kuin vastaava polttomoottorikelkka. Toisaalta voimapaketti sijaitsee vakiota matalammalla, mikä laskee painopistettä ja vakauttaa kelkan käytöstä esimerkiksi rinteissä.
Sähkö ja vesi ovat tunnetusti huono yhdistelmä, mutta sähkömoottorikelkka ei säikähdä edes Suomen lämpeneviä talvia. Karjalainen selvittää, että kelkkojen konehuoneeseen päätyy aina lumipölyä ja aina se lumi sulaa vedeksi.
– Kelkat on alun pitäen suunniteltu niin, ettei vedestä ole haittaa. Sähkökelkan jännitteet eivät missään tapauksessa pääse runkoon asti.
On sähkömoottorikelkalla huonotkin puolensa – ne samat kuin sähköautoissa: lyhyehkö toimintamatka ja kallis hinta.
Nyt eSledillä pääsee 30–40 kilometriä yhdellä latauksella. Akuston kokoa voisi Karjalaisen mukaan kasvattaa, mutta samalla kelkan paino nousisi. Sähkökelkat odottavat siis sähköautojen lailla akkuteknologian kehittymistä eli sitä, että akustoihin saadaan pakattua nykyistä enemmän energiaa.
– Sähkökelkan vähittäismyyntihinta olisi nyt noin kaksinkertainen verrattuna vastaavaan polttomoottorikelkkaan, Karjalainen arvioi. Toistaiseksi eSledit eivät kuitenkaan ole kuluttajien ulottuvilla. Niitä on valmistettu vasta pieni määrä kelkkasafarien järjestäjille Suomeen ja Norjaan.
Menestymisen ainekset ovat hyvät, joten milloin sähkömoottorikelkasta tulee hitti? Karjalaisen mielestä se vie vielä joitakin vuosia.
– Riippuu akkuteknologian kehittymisestä. Harrastajat ajavat kelkoillaan jopa satoja kilometrejä päivässä. Sähkökelkalla se ei nyt ole mahdollista.