Kun kotona mietitään energiaremonttia, energiansäästämistä, laitteiden tai järjestelmien hankintaa tai mitä tahansa sähkönkäyttöön liittyviä asioita, tarjolla olevan tiedon määrä tuntuu suurelta ja kirjavalta. Nettikeskustelujen sijasta kannattaa silloin luottaa Motivalta saatuun tietoon.
Motiva on valtion kestävän kehityksen yhtiö, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen, kestävään käyttöön. Yhtiö myös tarjoaa sähkönkäyttäjille monenlaista hyödyllistä tietoa ja palveluja – maksutta ja puolueettomasti, ilman kaupallista intressiä. Millaisia palvelut sitten ovat? Johtava asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivalta vastaa kysymyksiin.
Palveluista on apua lähestulkoon aina, kun asiakkailla on kodin energiankäyttöön tai energian hankintaan liittyvää kysyttävää. Apua on saatavilla, kun asiakkaita mietityttävät esimerkiksi kodin tai laitteiden energiankulutus, kodin lämmitysjärjestelmä ja sen muutokset, energiatehokkuuden parantaminen tai energian/sähkön hankinta ja siihen liittyvät sopimukset.
Koti ja asuminen on verkkopalvelu, josta löytyy varsin laajasti kodin energia-asioihin liittyvää tietoa. Sivuilta saa tietoa ja ideoita sen suhteen, millaista on energiaa, ympäristöä ja ilmastoa säästävä arki kotona. Palvelu löytyy verkkosivuiltamme motiva.fi/koti.
Lisäksi kuluttajille julkaistaan Asiaa energiasta -uutiskirjettä, joka ilmestyy noin kymmenen kertaa vuodessa. Uutiskirjeessä on aina ajankohtaisia vinkkejä kodin energia-asioihin ja tietoa vuodenaikaan liittyvistä huoltotoimista. Uutiskirjeen voi tilata osoitteessa motiva.fi/tilaa-asiaaenergiasta.
Neuvonta vastaa kysymyksiin sähköpostitse ja puhelimitse. Kysymyksen voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen kuluttajaneuvonta@motiva.fi tai Messengerissä Facebook-sivultamme Asiaa energiasta (facebook.com/asiaaenergiasta). Sivu kannattaa ottaa seurantaan. Puhelinneuvonta on avoinna maanantaisin ja perjantaisin klo 9–12, puh. (09) 6122 5150. Puhelu maksaa tavanomaisen puhelun verran.
Maakunnissa energianeuvojat toimivat yhteistyössä Motivan kanssa. Yhteystiedot löytyvät täältä.
Verkkopalvelussa eniten kiinnostavat aiheet ovat vedenkäyttö, lämmitystapoihin liittyvät kysymykset sekä aurinkosähkö, jolle on oma palvelunsa, Aurinkosähköä kotiin.
Koti ja asuminen -verkkopalvelussa vierailee vuosittain liki 350 000 kävijää. Henkilökohtaisia neuvontoja tehdään vuoden aikana noin 1 500. Neuvontapalvelun käyttömäärät ovat olleet vuosia suunnilleen samalla tasolla lukuun ottamatta energiakriisivuotta 2022, jolloin kysymysten määrä kolminkertaistui. Neuvontakysymykset ovat hyvin laaja-alaisia. Niissä painottuvat juuri omakohtaiset kysymykset ja omiin valintoihin liittyvät asiat, esimerkiksi lämmitysjärjestelmän muutokset.
Motiva on valtion kestävän kehityksen yhtiö, joka tarjoaa kuluttajille sekä julkishallinnolle, yrityksille ja kunnille tietoa, ratkaisuja ja palveluja, joiden avulla tehdään resurssitehokkaita, vaikuttavia ja kestäviä valintoja. Yhteiskunnallisesti vaikuttavia hankkeita toteutetaan usein yhteistyössä useiden toimijoiden kanssa.