Eri akkutyypeillä on erilaisia ominaisuuksia, joten ensimmäisenä on hyvä varmistaa, mikä akku omassa laitteessa on. Talveksi varastoon jäävien laitteiden akut irrotetaan, säilytetään lämpimässä ja ladataan myös varastointiaikana valmistajan ohjeiden mukaisesti. Niin myös sähkökäyttöisessä polkupyörässä.
Akkukäyttöiset laitteet toimivat pakkasellakin, kun muistat muutaman asian. Eri akkutyypeillä on erilaisia ominaisuuksia, joten ensimmäisenä on hyvä varmistaa, mikä akku omassa laitteessa on. Talveksi varastoon jäävien laitteiden akut irrotetaan, säilytetään lämpimässä ja ladataan myös varastointiaikana valmistajan ohjeiden mukaisesti. Niin myös sähkökäyttöisessä polkupyörässä.
Sähkökäyttöisten polkupyörien suosio on kasvanut voimakkaasti, ja ajokausi jatkuu talvella, kun pyörää hoitaa hyvin. Sähkökäyttöinen polkupyörä viihtyy hyvin autotallin tai -katoksen suojassa. Jos jätät sen säiden armoille ulkotelineeseen, sähköosat suojaava peite on hyvä hankinta. Pientalon pannuhuone voi kuulostaa mainiolta säilytyspaikalta talvella, mutta se ei ole sitä akun osalta. Sekä kova kylmyys että kuumuus verottavat akun elinkaarta.
Kylmän kangistaman akun pitää antaa rauhassa lämmetä, ennen kuin sen kytkee lataukseen. Muuten se voi vaurioitua, huomauttaa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes. Varoituksen sanan Tukes jakaa myös kikkailusta: pakkaskylmää akkua ei saa lämmittää esimerkiksi patterin päällä, jotta saisi sen nopeammin kiinni laturiin.
Talven kovimmilla pakkasilla ajamisesta on pyörävalmistajilla erilaisia näkemyksiä. Osa toteaa ainoastaan, että kylmyys verottaa akun tehoa ja sen vuoksi talvella ei pääse yhtä pitkälle sähköavusteisesti kuin kesällä. Jotkut valmistajat toteavat, ettei akku vaurioidu vaikka ajaisi pakkasella mutta suosittelevat silti, ettei pyörää käytettäisi alle –10 asteen lämpötilassa. Tarkista suositus oman pyöräsi käyttöohjeesta.
Tosin vaikka akku pakkasessa poljettaessa hyytyisikin, pyörällä voi yhä ajaa. Nykyiset sähkömoottorit eivät juuri lisää polkemisen vastusta – vain sähköavusteisuus puuttuu. Jopa ilman akkua pyörää voi käyttää, mutta sitä ei suositella, koska tällöin akun kontaktipinnat jäävät alttiiksi likaantumiselle.
Jos käytät akkua säännöllisesti, lataa se täyteen jokaisen käyttökerran jälkeen. Useimmissa latureissa on merkkivalo, joka kertoo, milloin akku on täynnä. Monissa latureissa virta katkeaa automaattisesti, kun akku on ladattu.
Akun lataaminen tulisi muistaa silloinkin, kun sähköpyörä jätetään talviteloille. Akun varaus näet laskee vähitellen, vaikka sitä ei käyttäisi. Oikea tapa on ladata akkua muutaman kuukauden välein niin, että sen varaustaso nousee 60–80 prosenttiin. Akku säilytetään huonelämpötilassa, kuivassa ja paloturvallisessa paikassa.
Sähköpolkupyörän akun saa ladata kotona tavallisesta seinäpistorasiasta. Rivi- ja kerrostalojen pyörävarastoissa akkujen lataaminen on sen sijaan yleensä kielletty.
Jos lataaminen halutaan sallia, tila on varustettava palovaroittimin ja alkusammutusvälinein. Lisäksi on syytä sopia, miten lataajat maksavat lataamastaan sähköstä. Tarvitaan siis pelisäännöt, aivan kuten sähköautojen kanssa.