Sähkömarkkinalain mukaan sähkönkäyttäjällä on oikeus saada vakiokorvausta, kun hänen käyttöpaikkansa on ollut ilman sähköjä yhtäjaksoisesti vähintään 12 tuntia. Vakiokorvauksen suuruus riippuu asiakkaan vuotuisesta verkkopalvelumaksusta ja keskeytyksen pituudesta. Vakiokorvaus maksetaan asiakkaalle automaattisesti hyvityksenä sähkölaskulle. Sähkökatkon aiheuttamasta sähkövahingosta tai haitasta voit hakea korvausta Kymenlaakson Sähköverkolta tai omalta vakuutusyhtiöltäsi.
Sähköverkkotoiminnan aiheuttamasta vahingosta tai haitasta voit hakea korvausta Kymenlaakson Sähköverkolta tai omalta vakuutusyhtiöltäsi. Vahinko voi olla esimerkiksi nollavian vioittama tai rikkoma sähkölaite. Esimerkiksi sulaneista pakasteista haetaan korvausta kotivakuutuksen kautta. Korvauksen saaminen vakuutusyhtiöltä riippuu vakuutusturvasi laajuudesta.
Kymenlaakson Sähköverkolta haetaan korvausta sähkövahingosta oheisella vahinkoilmoituslomakkeella. Kaikki korvaushakemukset arvioidaan tapauskohtaisesti. Täytä lomake ja lähetä se sähköpostin liitteenä tai postitse. Tallenna täytetty lomake tietokoneellesi ennen sähköpostiin liittämistä tai tulosta se itsellesi.
KSOY Vahinkoilmoitus (n. 1,5 MB)
• Mahdolliset ostokuitit tai laskut vahingoittuneesta tavarasta
• Korjaajan/liikkeen lausunto laitteen tai esineen viasta ja vian aiheuttajasta sekä korjauskuluista
• Selvitys muista vahingosta aiheutuneista kuluista
Sähköpostin liitteenä: vahingonkorvaukset@enerva.fi (Skannaa mukaan myös hakemuksen liitteet)
Postissa: Kymenlaakson Sähköverkko Oy / Korvauskäsittely, Yhdystie 7, 47200 Elimäki
Korvausvaatimus tulee esittää kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun vahinko on tapahtunut tai kun asiakas on saanut tietoonsa tapahtuneen vahingon. Korvaushakemuksen myöhästyminen aiheuttaa korvausmahdollisuuden menettämisen.
Korvauskäsittelyssä noudatamme verkkopalveluehtoja VPE2019.
Korvaushakemuksen käsittelyssä huomioidaan kohtuulliset lisävahinkojen ehkäisemisestä aiheutuneet kustannukset. Kymenlaakson Sähköverkko Oy varaa mahdollisuuden tarkastaa vahingoittuneen omaisuuden.
Sähkömarkkinalain mukaan sähkönkäyttäjällä on oikeus saada vakiokorvausta, kun hänen käyttöpaikkansa on ollut ilman sähköjä yhtäjaksoisesti vähintään 12 tuntia. Vakiokorvauksen suuruus riippuu asiakkaan vuotuisesta verkkopalvelumaksusta ja keskeytyksen pituudesta. Vakiokorvausta ei tarvitse erikseen hakea, se hyvitetään automaattisesti asiakkaan sähkölaskussa noin 2 kuukautta sähköhäiriötapahtuman jälkeen.
Vakiokorvauksen määrät vuotuisesta verkkopalvelumaksusta 1.1.2024 alkaen ovat:
Asiakkaalle maksettavan korvauksen suuruus kalenterivuoden kuluessa on kuitenkin enintään 200 prosenttia vuotuisesta verkkopalvelumaksusta tai 2 000 euroa.
Keskeytysaika alkaa siitä, kun vika on tullut sähköyhtiön tietoon joko sähköverkon oman kaukokäyttöjärjestelmän kautta tai sähkökäyttäjän ilmoituksesta ja päättyy, kun vika on saatu korjatuksi. Jos sähköntoimituksen keskeytys johtuu kanta- tai alueverkon viasta, ei verkkoyhtiö ole velvollinen maksamaan vakiokorvausta asiakkailleen. Verkkoyhtiö voi vapautua maksuvelvollisuudesta myös silloin, jos keskeytyksen syyn katsotaan olevan verkkoyhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Esimerkkinä tällaisesta tapauksesta voisi olla energian säännöstelyä koskevat viranomaismääräykset.
Vakiokorvaukset 31.12.2023 saakka
Sellaisissa tapauksissa, joissa vian korjausmiehistön turvallisuus on vaarassa, keskeytysajan laskenta aloitetaan vasta silloin, kun korjaus voidaan turvallisesti aloittaa. Tällaisia tapauksia voisivat olla esim. rajut myrskyt, joissa korjaajat ovat vaarassa jäädä kaatuvien puiden alle tai on vaarallista lähteä veneellä saaristoon korjaamaan vikoja.
Kymenlaakson Sähköverkko Oy maksaa sähköntoimituksen vakiokorvauksen asiakkaalle verkkopalvelumaksun hyvityksenä sähkölaskussa automaattisesti.