Gå till innehållet
Hae sivustolta

Fakturering

Tack vare de fjärravlästa mätarna faktureras kunderna utifrån deras faktiska elanvändning. Välj själv om du vill ha din elräkning i form av en e-räkning, e-posträkning eller en traditionell pappersräkning. Du kan även styra din elräkning till den elektroniska postlådan, OmaPosti. Adress: www.posti.fi/sv/privat/omaposti

Den elektroniska e-faktura är enklast

Den avgiftsfria e-räkningen är ett enkelt och snabbt sätt att sköta elräkningarna. E-räkningen kommer direkt till din nätbank och det enda du behöver göra när du betalar är att kontrollera och godkänna räkningen.

Har du redan tagit i bruk den bekväma e-fakturan? Du får e-fakturan i kraft i din egen nätbank eller genom att be oss göra ett förslag om e-faktura med denna blankett.

När du ingår ett avtal om e-räkning behöver du ditt kundnummer. Du hittar det till exempel på din elräkning. Du får ytterligare information om e-räkningen av din egen bank.

Du hittar alla dina elräkningar även i vår Online-tjänst. 

Använd alltid referensnumret när du betalar din räkning

Du kan välja om du vill ha din räkning 12, 6 eller 4 gånger per år. Betalningstiden för räkningen är alltid två veckor. Använd alltid referensnumret och kontonumret som finns på räkningen när du betalar din räkning. På så sätt försäkrar du dig om att betalningen hänförs till rätt räkning.

Anvisning för att läsa elräkningen

Elräkningen innehåller mycket information. Därför arbetar vi hela tiden med att utveckla din elräkning för att den ska vara så entydig som möjligt.

Läs mer

Övervakning och indrivning av betalningar

Om du får ett brev från inkassobyrån ska du kontakta den och diskutera om en betalningstidtabell för räkningar som förfallit till betalning.

Läs mer

© Kymmenedalens El Ab | Kymmenedalens Elnät Ab | Yhdystie 7, PB 9, 47201 Elimä