Siirry sisältöön
Hae sivustolta

Tietoa sähkökatkoista maksettavista hyvityksistä ja korvauksista

Julkaistu 12.10.2023

Pipsa-myrskyn aiheuttamat sähkökatkot ovat tuoneet asiakaspalveluumme useita kyselyitä sähkökatkoista maksettavista hyvityksistä ja korvauksista.

Vakiokorvaus hyvitetään automaattisesti

Sähkömarkkinalain mukaan sähkönkäyttäjällä on oikeus saada vakiokorvausta, kun hänen käyttöpaikkansa on ollut ilman sähköjä yhtäjaksoisesti vähintään 12 tuntia. Vakiokorvauksen suuruus riippuu asiakkaan vuotuisesta verkkopalvelumaksusta ja keskeytyksen pituudesta. Vakiokorvaus maksetaan asiakkaalle automaattisesti hyvityksenä sähkölaskulle, sitä ei tarvitse erikseen hakea. Korvaus maksetaan yleensä noin kaksi kuukautta sähköhäiriön jälkeen.

Vakiokorvaukseen oikeuttava keskeytysaika alkaa siitä, kun vika on tullut sähköyhtiön tietoon joko sähköverkon oman kaukokäyttöjärjestelmän kautta tai sähkökäyttäjän ilmoituksesta ja päättyy, kun vika on saatu korjatuksi. Kymenlaakson Sähköverkko Oy maksaa sähköntoimituksen vakiokorvauksen asiakkaalle verkkopalvelumaksun hyvityksenä sähkölaskussa automaattisesti.

Sähkövahingon korvaus tulee hakea verkkoyhtiöltä tai vakuutusyhtiöstä

Sähkövahingosta haetaan korvausta suoraan verkkoyhtiöltä tai omalta vakuutusyhtiöltä. Sähkövahinko voi olla esimerkiksi nollavian vioittama tai rikkoma sähkölaite. Sulaneet pakasteet eivät ole sähkövahinko, vaan niistä haetaan korvausta kotivakuutuksen kautta. Korvauksen saaminen vakuutusyhtiöltä riippuu vakuutusturvasi laajuudesta.

Kymenlaakson Sähköverkolta haetaan korvausta sähkövahingosta vahinkoilmoituslomakkeella. Kaikki korvaushakemukset arvioidaan tapauskohtaisesti.

Lue lisää vakiokorvauksesta ja sähkövahinkokorvauksesta klikkaamalla tätä linkkiä.

© Kymenlaakson Sähkö Oy | Kymenlaakson Sähköverkko Oy | Yhdystie 7, PL 9, 47201 Elimäki